donderdag 6 maart 2008

Bouwstijlen.

Bouwstijlen:
Onderzoek:

De klassieken:


· Griekse Bouwkunst 1100 - 140 v. Chr. Romeinse Bouwkunst 140 v. Chr. - 500
· Vroeg-Christelijke Bouwkunst 300 - 500
· Byzantijnse Bouwkunst 500 - 600
· Islamitische Bouwkunst 600 - 1650
· Romaanse Bouwkunst 1000 - 1200
· Gotiek 1130 - 1500
· Renaissance, Maniërisme 1400 - 1650
· Barok, Rococo 1600 - 1750
· Classicisme, Empire, Neo-Classicisme 1750 - 1850
· Romantiek en Revolutie 1750 - 1850


Neo-Stijlen:
· Neo-Gotiek 1830 - 1900
· Neo-Romaans 1870 - 1880
· Neo-Renaissance 1840 - 1900
· Neo-Barok 1840 - 1900
· Eclecticisme 1870 - 1900
· Art Nouveau, Jugendstil 1890 - 1910
· Art Deco 1910 - 1930


Moderne Bouwkunst:


- Chicago School 1870 - 1910
- Expressionisme 1890 - 1930
- Amsterdamse School 1910 - 1930
- Haagse School 1920 - 1935
- De Stijl, Kubisme 1910 - 1930
- Functionalisme, Bauhaus 1920 - 1930
- Delftse School 1930 – 1960
- Brutalisme 1960 - 1970
- Structuralisme 1960 - 1980
- High Tech 1980
- Postmodernisme 1980
- Deconstructivisme 1980



Ik heb gekozen voor de tijdperk barok:



Barok is een Europese stijlperiode die zich uitstrekte van de 17 tot half 18de eeuw die zijn oorsprong had in Italie. Het kwam tot uiting in de architectuur, tuinarchitectuur , schilderkunst, beeldhouwkunst, literatuur en muziek. Het woord Barok komt van het Portugees Barocco wat onregelmatig gevormde parel betekend. De oorspronkelijke start verschild per stad. Het is als eerste opgekomen in Rome terwijl in het noorden de Renaissance aan het nabloeien was. De stijl bouwt voort op de renaissance maar slaat zijn eigen weg in. In de loop van de tijd ontdekken ook veel heersers het effect van de dramatische barok. Zo wordt de stijl benut door het Vaticaan. Door veel pracht en praal te gebruiken in de bouwstijl van de kerken proberen de katholieken mensen te imponeren en zo terug naar de kerk te krijgen.
De Spanjaarden exporteerden deze stijl naar de nieuwe wereld waar hij gretig werd onthaald om mensen te bekeren, Met vondsten daar kleden de Spanjaarden hun kerken aan. In frankrijk wordt de barok aan het franse hof gebruikt. Lodewijk de XIV maakt dankbaar gebruik van deze stijl om zijn absolutistische ideeën kracht bij te zetten. Hij laat het paleis van Versailles bouwen. De barok werd dus vooral gebruikt om het publiek te imponeren en ze nietig te doen voelen ij het betreden van het kasteel.

In de bouwkunst zijn de kenmerken:
- rijk en weelderig materiaal gebruik
- symmetrie
- ingewikkelde patronen
- veelvuldig gebruik van versieringen
- gebruik van

In de schilderkunst zijn de kernmerken:
- extreem realisme
- dramatische effecten
- sterke licht donder contrasten
- veel emotie
- veel vaart in de bewegingen
- berekende dieptewerkingen
- diagonalen



Visualiseer:

Ik wilde iets maken met de stijl barok. Dit omdat deze stijl mij erg aanspreekt. Het belangrijkste vond ik dus de vorm omdat dit erg kenmerkend is voor de stijl. Vele krullen en sierlijke vormen. Daar wilde ik iets mee doen. Om deze vormen het beste te kunnen uitvoeren ben ik op zoek gegaan naar een materiaal waar het goed mee uit te voeren was. Papier mache was in dit geval niet goed om mee te werken omdat het vele lagen zou kosten om er enige dikte mee te krijgen. Daarnaast zat ik te denken over klei. Alleen hier zat ik mee dat het fragiel zou worden Daarom kwam ik uit op hout. Ik wilde iets 3d maken , dit omdat ik daar een beetje moeite mee had. Toen ben ik op internet op zoek gegaan naar motieven. Hier kwam ik uit op een bruikbaar motief die ik in photoshop heb bewerkt. Tijdens dit photoshoppen kwam ik tot een leuk idee.



Verklaar:
Ik heb gekozen voor de kleuren zwart goud en paars. Dit omdat de barok tijdperk veel goud in verwerkt was. De kleur paars heb ik gebruikt omdat dit een warme kleur is die veel tijdens het tijdperk werd gebruikt. De kleur zwart heb ik genomen omdat wanneer ik ook dit goud zou verven het te zou worden daarom het ik hiervoor een neutralere kleur gekozen Ik heb gekozen voor deze construcuctie omdat dit de meest logische was en de meest stevigste. In het midden moest een cirkel komen om hier mijn steekbuisje in te kunnen zetten. Het steekbuisje mocht gezien worden omdat het een glazen buisje was. Hierna heb ik takken goud gespoten en deze met goud kleurig sierdraad vast om het steekbuisje gezet. In het steekbuisje heb ik paarse mini anthuriums verwerkt. Daarna heb ik aan de uiteinden kleine diamantjes gemaakt. Dit om het nog een extra beetje glamour te geven.



Reflecteer:

Ik vond dat het een goed gelukt werkstuk is geworden. De basis paste erg goed in elkaar. De verbindingen waren goed en het verven was netjes gelukt. Daarbij paste de kleuren goed bij elkaar en was het technisch goed in elkaar gezet. Ruud vond het alleen jammer dat ik het kwa plantaardig zo klein had gehouden. Hij had dit liever groots gezien als een enorm werk van gouden takken verweven met Anthuriums. De diamantjes vond hij erg leuk en goed als extra afwerking. Dit was de finishing touch. Het basrok was goed uitgebeeld en hij zag mij wel als styliste. Mijn aandachtspunten zijn vooral vooraf nadenken hoe ik de diamantjes kan vastmaken. Hier had ik nogal moeite mee omdat er geen gaatjes in zaten of geen haakjes. Daarom moest ik van sierdraad een soort bakje maken waarin het dan in kwam te hangen. Dit was wel een heel moeilijk werkje maar toch uiteindelijk gelukt. Hij vond mijn constructie erg mooi en vond dat het zo in een winkel had kunnen staan.

Geen opmerkingen: