woensdag 5 maart 2008

PTC






Opdracht PTC
Verklaar en visualiseer.

Wat zijn trends en smaak groepen?

Een trend is wat op dit moment in is. Het is de richting waarin zich iets ontwikkeld. Zoals bijvoorbeeld een :
- product
- tv programma
- kleur
Voorbeelden van trends die ‘in’ zijn geweest :
- felle kleuren
- crocs
- opblaasproducten
- skinny jeans

Smaakgroepen zijn daarin tegen iets heel anders dit zijn:
- Klassiek
- Modern
- Sfeervol
- Trendy

Ofwel manieren om bijvoorbeeld iets in te richten.

Hoe denk ik over trends?

Een trend kan heel leuk en vernieuwend zijn. Ik vind een nadeel aan een trend vaak dat iedereen er aan mee doet en het uniek zijn juist dan erg moeilijk wordt. Zo vond ik het tv programma Big Brother erg leuk. Maar toen er een 2e en een 3e seizoen kwam vond ik het afgezaagd. Een voordeel van deze trend is dat het wel de deuren heeft geopend voor
reality – shows. Nog een nadeel aan trends is dat ze op een gegeven moment weer uit zijn. Ik investeer daarom liever in spullen die tijdloos zijn met een paar trendy spullen. Zo hoef je niet keer op keer nieuwe spullen aan te schaffen.


Wat vind ik van de stelling ‘de bloemenbranche kan niet zonder trends’.

Dit vind ik een goede stelling, ik denk zelfs dat deze ook geld voor de kleding en make – up branche. Deze branches zijn constant op zoek naar vernieuwing dat is hun werk. Wanneer je iets vernieuwt ontstaan er trends, en zonder inspiratie ( trends ) wordt het vaak voor de omgeving moeilijk om creatief te zijn. Dus ik ben het eens met deze stelling en vooral omdat het constant voor vernieuwing zorgt.

Reflecteer:
Wat heb ik geleerd bij PTC?

Ik vond het 2 zeer leerzame dagen. We hebben veel geleerd over wat trends en smaakgroepen nu eigenlijk zijn. Maar ook het verschil tussen een rage en een hype. Vooral te trends en de smaakgroepen zijn we verder uit gaan werken doormiddel van collage’s. Hierbij heb ik echt geleerd om kritisch naar je collage te kijken en om je zelf af te vragen of het echt wel bij het onderwerp past en dit moest
je dan ook beargumenteren. We hebben ook geleerd hoe we stoffen kunnen verwerken in een etalage of gewoon mooi voor op een tafel.
Dit was erg leerzaam en nieuw. Daarna moesten we aan de hand van de gekregen trend en smaak groep producten gaan presenteren op ons zelf uitgekozen tafels. Dit was erg leuk om te doen en ik kan zeggen dat het ook erg goed gelukt was. Ik heb veel geleerd deze 2 dagen en hoop dat we ooit nog een keer terug gaan.




Geen opmerkingen: