donderdag 6 maart 2008

Fantasiekrans




Fantasiekrans:

Onderzoek:

Een fantasie krans. Maar wat is n eigenlijk een krans? Een krans is een cirkelvormig object wat in het midden open is. De krans word vaak bedekt met bloemen en bladeren zodat het een mooi plantaardig geheel word. In deze tijd worden er vooral kransen gebruikt voor :

Rouwkransen
Adventskransen
Kerstkrans
Herdenkingskrans

Een adventskrans in bijvoorbeeld rond en symboliseert de aarde , oftewel de hele wereld. De vier kaarsen op de krans geven niet alleen de 4 weken van voorbereiding aan, maar ook de 4 windstreken. Noord oost zuid en west. Tussen de kaarsen wordt soms een paars lint gedraaid deze kleur is de liturgische kleur van de Advent in de katholieke kerk. Het is belangrijk om de krans zo eenvoudig mogelijk te maken zodat de symboliek goed zichtbaar blijft.

Maar onze opdracht is een fantasiekrans maken. Daarbij is het wel moeilijk in hoeverre blijft een andere vorm toch een krans? Dit is vooral persoonsgebonden. Toch stellen de meeste mensen het wel op prijs als de vorm rond blijft.


Visualiseer:

Ik had verschillende ideeën om een krans te maken. Zo had ik het idee om op een constructie van hout purschuim te spuiten. Hierbij zou ik alleen zoveel steekbuisjes moeten gebruiken en ik vond het nog te dicht liggen bij een krans van gewoon steekschuim.

Ik wilde iets doen wat dichter bij de natuur lag. Iets industrieels met natuur. Toen ik op het idee kwam om een fietsenwiel te gaan gebruiken.

Verklaar:

Het idee om een fietsenwiel te gebruiken kwam goed overheen met een fantasiekrans, De vorm is namelijk wel rond maar niet open van binnen. Het risico was natuurlijk wel dat mensen het geen krans meer vonden. Het leek mij een erg leuk idee om een boodschap te maken van natuur tegen industrie. Over het algemeen overwoekerd industrie de natuur. De natuur moet ruimte maken voor bijvoorbeeld fabrieken. Ik wilde dit nu omdraaien. Dit wilde ik laten zien door er veel fietsen gedumpt worden in de natuur. Na een tijd gaat de natuur zijn gaan en groeit er over heen. Dit wilde ik ook laten zien en daarom heb ik als basis gekozen voor hedera. Dit is echt een natuurlijk plantaardig materiaal. Het groeit overal en kruipt overal in en op. Daarom heb ik gekozen om hedera ranken te gebruiken en hiermee het wiel mee in e wikkelen. Net alsof de hedera het wiel overneemt. Daarnaast wilde ik iets moois laten zien. Daarom ik heb daarvoor gekozen om Hyacinten bollen te gebruiken. En dan wel lekkere felle kleuren zoals roze en paars. Dit omdat er dan toch nog iet moois uit iets lelijks kan groeien. Om de hedera en de bolletjes te bevestigen heb ik roest kleurig draad gekozen. Dit omdat wanneer it een tijdje in de natuur ligt ook daadwerkelijk gaat roesten.

Reflectie:

Ik vond mijn wiel erg leuk geworden. Alle elementen die ik bij elkaar gevoegd had klopten volgens mij wel- Maar bij de bespreking kwamen we toch tot de conclusie dat het geen krans was. Wanneer ik dit bij de Matrix zou maken zou het een kritisch punt worden. Ze misten toch het open geheel in het midden. Wanneer ik alleen de buitenste rand gedaan zou hebben zou het wel meer een krans worden dit omdat je dn toch in het midden open hebt. De achterkant vonden ze wel erg leuk. Hier had ik de wortels van de bolletjes doorheen laten komen. Ruud zag dit meteen voor zich als een goot geheel vol wortels.
Het idee van nature tegen industrieel vond hij leuk bedacht. Wel moest ik opletten dat het geen versiering van een fietswiel ging worden.

Geen opmerkingen: