donderdag 6 maart 2008

Kleuren contrast warm / koud.


Kleurcontrast warm / koud:

Onderzoek:Het warm koud contrast wordt veroorzaakt doordat sommige kleuren vooral die in de kleurencirkel rond de kleur rood gelegen liggen een warmere indruk maken. Andere kleuren rondom de blauw maken juist een koude indruk. De warmte van een kleur die bijvoorbeeld bij een schilderij is gebruikt kan worden versterkt door een koud contrast, er dus een koelere kleur langs te zetten


Doordat een warme kleur door het atmosferisch perspectief bovendien naar voren lijkt te komen, is er ook een verschil in dieptewerking bij de twee hier onderstaande voorbeelden.


Visualiseer:

Na verschillende schetsen gemaakt te hebben waar eigenlijk allemaal niets uitkwam kwam ik op het volgende. Mijn idee was om een ruimtelijk object te maken waar de kleuropdracht nog extra naar voren kwam. Ik wilde een licht object maken, dit vooral voor het vervoer. Daarbij moest het wel volume hebben en 3d zijn. Ook moest het object makkelijk te schilderen te zijn omdat kleur de hoofd opdracht was in dit werk. Uiteraard moest er wel wat plantaardig materiaal in komen en daarom moesten er ook steekbuisjes in komen.


Verklaar:Ik heb van kippengaas een constructie gemaakt. Deze constructie is ontstaan terwijl ik hem aan het maken was. De enige eisen van mijzelf waren dat het een fantasiefiguur was en dat er een holle ruimte in zat. Dit om diepte te kunnen creëren. Toen ik een mooie vorm had gemaakt het ik deze met papier-maché volgeplakt. De steekbuisjes voor de plantaardige materialen heb ik toen meteen erbij bevestigd. Dit zodat ik ze mooi kon afwerken en je ze naderhand niet meer zag zitten. Ik heb voor kippengaas en papier-maché gekozen omdat je hiermee velen kanten op kan en het erg licht in gewicht is. Toen ik er twee lagen op had zitten en deze goed droog waren ben ik het geheel gaan verven. Door mijn onderzoek was er naar voren gekomen dat een warme kleur door het atmosferisch perspectief naar voren lijkt te komen, er ook een verschil in dieptewerking bij de twee hier onderstaande voorbeelden. Je kunt dus ook door het goed gebruik van kleur diepte werking verkrijgen. Dit vond ik er goed van pas komen bij mijn stuk dus ben ik deze gaan gebruiken. Omdat ik een warm stuk wilden maken heb ik als basis kleur rood gekozen. Hierdoor werd het ´uitgesneden´ stuk dus automatisch blauw. Dit stuk was al dieper gelegen en dit werd door de kleur blauw nog eens extra benadrukt. Als plantaardige materialen heb ik gekozen voor rode gerbera´s. Dit om het rood nog een extra dementie en spanning te geven. Ook om het vlak te breken. Het plantaardige materiaal wat in het blauwe gedeelde komt zijn gekraakte noten. Dit omdat ik een ander element dan bloemen wilden gebruiken. Het blauwe is koud en de omhulsels van een noot is ´dood´ Zodoende ben ik bij de noot gekomen. Deze heb ik eerst kapot geslagen met een hamer en deze toen met warme lijm in het geheel gelijmd. Ik heb deze wel in het zelfde geverfd als de blauw die al op het werkstuk zat om het een geheel te maken


Reflectie:

Ik vond het mede dankzij mijn vooronderzoek een goed gelukt werkstuk. Je ziet echt diepte gecreëerd worden door de kleuren en constructie. Hier en daar zag ik achteraf wel dat de rode verf niet overal even goed gedekt had, de volgende keer kan ik beter nog een extra laag papier-maché aanbrengen zodat het geheel ook beter te verven is. Misschien zelfs nog een 3e laag verf aanbrengen. Ik had ook misschien beter de gerbera’s kunnen verdelen. Alleen vond ik dit erg moeilijk om dit van te voren te zien omdat de steekbuisjes al aangebracht moesten worden voordat ik met papier-maché aan de gang ging om een goede afwerking te hebben. Mijn opdracht vond ik best goed gelukt omdat ik nu iets een keer totaal anders heb gemaakt. Een fantasieobject. Hier had ik altijd veel moeite mee. Daarom vind ik dat het een goed gelukte opdracht is geweest. Hij was alleen een beetje groot uitgevallen wat de reis naar school niet bevorderden.

Geen opmerkingen: