donderdag 6 maart 2008

Kleurenproject opendag




Kleurenproject opendag.


De opdracht van deze week is om doormiddel van een kleuren contrast een object te maken.




De kleur combinaties die we tot nu toe kennen zijn:



- kleur tegen kleur contrast
- kleur kwaliteit contrast
- warm koud contrast
- licht donker contrast
- complementaire contrast
- simultaan contrast
- kwantiteits contrast



Kleur tegen kleur contrast:
Dit krijg je wanneer je de primaire kleuren tegen over elkaar zet.


Rood - blauw - geel


Oranje - paars - groen

Kleur kwaliteitscontrast:
Dit is het verschil tussen matte , glanzende , helderen, troebele en verzadigde kleuren.

Warm koud contrast. Dit zijn de warme en de koude kleuren in de kleuren cirkel die tegen over elkaar staan.

Licht donker contrast:
Dit is bijvoorbeeld licht en donker groen.




Complementaire contrast.
Dit zijn kleuren die tegen over elkaar staan in de kleurencirkel

Simultaan contract. Dit wil zeggen dat wanneer er een kleur sterk aanwezig is
De complementaire kleur in het midden als nabeeld blijft volgen.

Kwaliteits contrast. Dit is het verschil in de hoeveelheid van de kleuren




Visualiseer:

Ik heb veel moeite gehad met deze opdracht. Dit mede doordat we net een opdracht in Parijs achter de rug hadden en we hier nog erg vol van zaten. Daarbij had ik vooraf een materiaal uitgezocht waarmee ik graag wilden werken. Hierdoor ben ik helemaal vast gaan zitten. Na vele schetsen gemaakt te hebben kwam ik er nog niet uit. Doordat ze tijd toch begon te dringen heb ik advies van mijn begeleider ingeroepen. Hij gaf mij het advies om het idee en het materiaal helemaal los te laten en met een leeg hoofd naar de veiling te gaan. Om op de veiling inspiratie op te doen door de vele materialen die hier aanwezig zijn. Ondanks het grote aanbod lukte het me nog niet. Tot Romee met een leuk object aan kwam zetten. Hiermee ben ik verder gegaan. Ik heb een kleuren contrast gekozen en hierbij plantaardige materialen uitgezocht. Het grote voordeel van de veiling is dat alle kleuren aanwezig zijn dus dat was wel ideaal. Met deze materialen ben ik gaan denken wat ik wilden gaan maken. Dit heb ik in de les toen uitgevoerd.




Kleur tegen kleur contrast:

De kleurencontrast die ik heb gekozen is kleur tegen kleur. Dit is tevens mijn inspiratiebron. Hierna ben ik op zoek gegaan naar materialen die deze kleuren bevatten.

Ik heb gekozen om het palmblad als basis te nemen. Dit heeft een natuurlijke kleur zodat het niet afleid van de opdracht, het kleur tegen kleur contrast. Echter heeft palmblad zoals je het vaak tegen komt de vorm zoals hierlangs op het plaatje. De vorm die ik heb is meer een schelp
Het allium heb ik diep weggestoken om zo een bedje van de kleur paars te krijgen. Om er een spanning in te krijgen heb ik er veertjes bij gestoken. Dit omdat het anders een massief geheel wordt. en het steekschuim meteen mooi afgewerkt. Het ornithogalum heb ik daarin tegen hoger gestoken dan de allium.. Dit om spanning te krijgen in het stuk enzo kreeg je echt twee aparte delen. Je kan nu de kleur paars en oranje echt van elkaar scheiden.
Van de bamboe takjes heb ik nog meer spanning in het stuk proberen te creëren. Dit door ze te knikken en juist buiten het palmblad uit te laten komen. Wanneer je in het blad blijft speel je erg op save en word het geheel een beetje saai. Wanneer je ‘buiten de lijntjes kleurt’ krijg je juist spanning en dit is net wat je stuk een beetje extra maakt.

Het geheel heb ik achter een orange achtergrond geplaatst. Dit zodat de kleur van het doek de aandacht van het werkstuk niet afleid. Het geheel staat op een paarse met groene zuil.. Deze kleuren heb ik gekozen omdat het contrast dan nog wat duidelijker wordt.


Reflecteren:

Ik ben achteraf gezien best tevreden met het resultaat. Ik zag het toch wel somber in maar het is toch allemaal wel goed uitgepakt. De kleurencontrast is erg goed gelukt. De kleuren kwamen allemaal goed uit en samen zorgen het voor een goed contrast. De opdracht van maak je hoofd leeg en stap compleet af van je oorspronkelijke plan vond ik wel moeilijk maar achtera gezien wel de goede keuzen. Anders blijf je namelijk vast hangen. Nu sta je ook open voor nieuwe ideeën en dus nieuw inspiratie je kan dan weer een stap voorwaarts maken. Ik liep wel tegen het feit aan dat ik te weinig allium had ingekocht. Dit heb ik opgelost door de ruimtens op te vullen met veertjes. Het voordeel hiervan was meteen dat het paarse geheel geen massief kleurgebruik was. Er kwam spanning in en dat breekt de boel.

Geen opmerkingen: