donderdag 6 maart 2008

Kleur tegen kleur en kwaliteitscontrast.




Kleur tegen kleur contrast
Kwaliteitscontrast

Onderzoek:

Wat is kleur tegen kleur contrast?
De eenvoudigste manier om kleur contrast te laten zien is om de kleuren te nemen die het verst ui elkaar staan in de kleuren cirkel..
Er zijn dus twee groepen:


- rood – blauw – geel
- oranje – paars - groen


Wat is kwaliteitscontrast?Het kwaliteitscontrast is het contrast tussen heldere, verzadigde kleuren, en matte, troebele kleuren. Hieronder zuiver groen in het midden en minder fel, grijsachtig groen eromheen


Kleur tegen kleur contrast.

Ik heb gekozen om de kleuren rood – blauw – geel te gebruiken omdat dit toch wel de alle duidelijkste kleur tegen kleur contrast is. Na veel denken en prakeseren kon ik eigenlijk niet echt iets fatsoenlijks bedenken. Daarom ben ik materialen in deze kleuren gaan zoeken. Zo ben ik eigenlijk op het resultaat gekomen. Het is een ontstaan handeling. Het is niet op de goede manier gegaan maar het lukt me gewoon dit keer niet. Zodoende heb ik iets terplaatste verzonnen.

De kleur combinatie rood – blauw – geel vonden veel mensen niet mooi. Ze vonden het te kinderlijk en veel te druk. De primaire kleuren zijn erg duidelijk en goed te herkennen en worden daardoor voor bijvoorbeeld speelgoed voor kinderen gebruikt.

Kwaliteitscontract:

Vanwege mij vele nadenken bij het 1e object heb ik te weinig tij d in dit project gestoken. Ik heb gekozen voor donkerbruin / rode bonen omdat ik dit een erg mooie kleur vond. Het straalt zoveel warmte uit en daardoor wilde ik deze graag gebruiken. Daarbij hoorde dus iets knalroods. Deze heb ik gevonden op school in de vorm van 2 matten. Deze heb ik in elkaar gezet als een kruis. Hiertussen heb ik toen de bonen vastgezet met lijm, Ik heb gekozen voor lijm omdat wanneer ik bijvoorbeeld draad zou gebruiken dit weer een andere kleur was en het zou afleiden naar de twee oorspronkelijk gekozen kleuren. Wanneer ik bijvoorbeeld de draad in een kleur koos die erg dicht bij een van de twee lag moest ik gaan opletten dat het geen overloop van kleuren ging worden. Daarom heb ik voor lijmen gekozen zodat je geen verbindingstechnieken ziet en het puur blijft gaan om de twee gekozen kleuren.

De kleur van de bonen vonden veel mensen erg mooi. Ze vonden dat ze een warme uitstraling hadden. Toen ik zei dat ik het ging verwerken met knal rood hadden sommige toch hun bedenkingen. Dit omdat ze bang waren dat de pure kleur weg zou vallen.


Reflectie:

Deze week was het niet echt goed gedaan met het bedenken van leuke en originele stukken. Ik zat helemaal vast en kreeg niets verzonnen. Daardoor was mijn voorbereiding niet goed en uiteindelijk het eindproces ook niet. Technisch had ik het goed door. Ik weet nu goed wat er mee bedoeld wordt maar de uitwerking was deze week niet goed genoeg. Voor de volgende keer moet ik vele schetsen maken en vanuit daar ideeën krijgen om een mooi stuk te kunnen gaan maken.


Schoendoos opdracht;

De opdracht was om een schoendoos te nemen die als kijkdoos diende en daar moest je iets instoppen was je erg dierbaar is. Mijn hond is mij erg dierbaar. Hij is al 15 jaar bij ons en begint nu toch wel erg oud te worden. Toch zijn we dikke maatjes. Ik kon echter moeilijk de hond in de schoendoos stoppen en had daarom gekozen om zijn bodywarmer mee te nemen. Het was de bedoeling dat de mensen opgeschreven wat er bij ze opkwam.


De reacties die daarop volgde waren echter erg leuk en bijzonder:
- Sprakeloos
- Huisdier liefde humor
- Eerst moest ik even kijken wat het was. Ik neem aan dat het een babypakje is toen al stijl! Lekker zacht
- Wat kan ik hier van zeggen. Beschouwd op kleur en functie opvallende babykleding
- Schattig warmte
- Oe a puppy schattig
- Mis de inhoud van het jasje voor een compleet gevoel
- Erg grappig
- Tsjah

Ik heb erg moeten lachen om de reactie omdat sommige mensen het aanzagen voor een heel ander object, maar dat vond ik ook leuk om vragen bij mensen op te roepen

Geen opmerkingen: