donderdag 6 maart 2008

Plantaardige lamp.

Onderzoek

Welke soorten lampen zijn er allemaal?

En lamp is een voorwerp om licht te creëren en hierdoor is het levensritme van de mens minder afhankelijk van het zonlicht. Deze onafhankelijkheid begon duizenden jaren geleden met een olielamp en raakte aan het einde van de 19e eeuw in een stroomversnelling met de uitvinding van de gloeilamp. Het woord Lamp komt van Lampus, een van de paarden van Eos de Griekse godin van het licht.

o Olielamp
o Booglamp - Joblochkoff-kaars
o Gloeilamp - Halogeenlamp - Nerstlamp
o Fluorescentielamp ( gasontladingslamp met fluoriserende laag)

- TL - Spaarlamp - CCF lamp
o Andere gasontladingslampen - Neonlamp- Kwiklamp- Natriumlamo- Xenonlamo
o LED lamp



Hoe werkt een gloeilamp:

Wanneer de lamp op een stroom voorziening wordt aangesloten gaat door de gloeidraad een stroom lopen waardoor deze heet wordt en licht gaat uitstralen. De elektrische weerstand van d gloeidraad wordt zodanig gekozen dat hij niet te heet wordt. De gloeidraden worden beschermd tegen verbranden door een glazen ballon die geen of weinig zuurstof bevat. Wanneer er zuurstof van buiten af tegen het gloeidraad komt verbrand deze.

Hoe maak je een lamp?


Hiervoor heb je een aantal onderdelen nodig:
- een fitting
- kroonsteentje
- stroomdraad
- stekker
- gloeilamp

Je stript een klein stukje van de stroomdraad. Deze twee losse draadjes haal je door de fitting en zet je vast met een kroonsteentje. De fitting draai je dicht en daar kan je al een gloeilamp in draaien. De andere kant van de stroomdraad strip je ook. Deze haal je door de stekker heen en zet je vast met een kroonsteentje. De stekker maak je dicht en je hebt licht.



Visualiseer:

Mijn idee was om iets met een boomstronk te doen. Het is dan natuurlijk en daar kan je vele kanten mee op. Het nadeel echter was da het loodzwaar was om te tillen en het grootste probleem zou zijn hoe ik de bedrading zou moeten aanbrengen. Daarom moest ik verder met andere ideeën. Daarbij kwam ik op het idee om het heel anders aan te pakken. Ik wilde meteen een proef doen voor het Matrixx examen. Daarom ben ik gaan experimenteren met pvc buizen. Ik wilde hier een leuke constructie van maken met allerlei verschillende lampen erin.



Verklaar:
Ik heb gekozen voor pvc buizen omdat ik iets anders wilde maken. Als proef voor het matrixx examen. Ik vond de pvc buis erg leuk doordat je echt alle kanten ermee op kan. Je kan de constructie zo groot maken als je zelf wilt, Daarbij kon ik daarin goed mijn bedrading aanleggen omdat de ruimte groot genoeg was. Aangezien er ook iets van plantaardig materiaal bij moest heb ik gekozen om er takjes in te verwerken. Deze wilde ik graag rechtop zetten zodat je een soort ‘bos’ gevoel krijgt. Om te takken goed rechtop te kunnen zetten moest ik een constructie bedenken. Hierbij kwam ik algauw uit op klei. Dit omdat het goed hanteerbaar is , in de juiste vorm te krijgen is en daarna goed hard word zodat de kleine takjes goed rechtop kunnen blijven staan. Het geheel heb ik goud gespoten. Dit om er meer een geheel van te maken maar ik vond het ook een erg mooi gezicht omdat het een ‘futuristische’ look had gekregen.



Reflectie:

Ik vond het een erg leuk geheel geworden. Het was echt een ´futuristisch bos´ geworden. Door de lampen kwamen er mooie schaduwen tevoorschijn door de gekleide takjes. Er kwam ook een mooi schauw spel op de muur. Het was zeker een goede oefening voor de Matrixx. Ik ga zeker verder met dit idee maar dan uiteraard veel groter. Wat minder goed was dat ik in de les het geheel alleen maar gespoten heb. De rest had ik thuis al voorbereid aangezien de klei een droogtijd nodig had van 24 uur. Ik heb ook veel geleerd van het aanleggen van lampen. Het was achteraf gezien makkelijker dan ik had gedacht, je moet het alleen even weten.

Geen opmerkingen: