donderdag 6 maart 2008

Jonkerbos

Visualiseer:

Ik wil graag op de kinder begraafplaats staan. Dit was ook mogelijk. Ik heb hiervoor gekozen omdat je dan kleur mag gebruiken. Daarbij horen kinderen niet e overlijden en dus vond ik dat daar wel een mooi werkstuk zou mogen komen te staan. Ik wilde een simpele vorm gebruiken en deze meerdere keren laten terug komen. Na vele schetsen kwam ik uit op ballonnen. Het grootste probleem wat ik tegen kwam was hoe ik de vorm van de ballonnen ging maken. Ik zat te denken aan piepschuim maar dit bleek echter zeer duur te zijn. Op internet werden er wel groten stukken aangeboden maar ook dit was een behoorlijke prijs. Een ovaalvormige ballon was er niet te vinden in de maat die ik wilde en in mijn prijsklasse. Daarom moest ik op zoek gaan naar een andere oplossing. Daaruit kwam eigenlijk maar een oplossing en dat was papier-maché met kippengaas.

Daarna moest ik op zoek gaan naar iets voor onder de ballonnen . Ik wilde iets doen wat buigzaam kom zijn zodat je ook echt een ballon effect zo krijgen echter kwam ik hier ook weer tegen problemen aan. Ik moest iets buigzaams vinden maar tegelijkertijd ook erg stevig. Ik ben op zoek gegaan naar hout maar dit geen niet van wegen dat dit niet buigzaam is. Ook pvc buizen



konden niet omdat deze niet sterk genoeg zouden zijn.

Er moest natuurlijk ook iets van een voet onder het geheel komen. Dit om het geheel stevig te kunnen laten staan. Bij mijn schetsen zat ik eerst te denken aan een hand die alle ballonnen vasthield. Maar ik vond dit te makkelijk gezocht. Daarom ging ik verder met schetsen. Ik kwam uit op kubussen. Strak en modern. Het paste alleen niet bij het thema omdat bij de dood modern en strak niet hoort. Daar hoorde juist grillige vormen bij. Uiteindelijk heb ik te met de hand gemaakt van cement.

Daarna moesten er nog plantaardige materialen aan toegevoegd worden. He belangrijkste vond ik dat ze kleur hadden daarom stond ik immer speciaal op de kinderplaats. Hierna ben ik op zoek gegaan naar kleurrijke materialen.

Mijn technieken hoe ik de ballonnen ging maken ging als volgt: Als eerste blies ik een speciale ballon op . Dit waren speelballonnen met een touwtje eraan. Deze heb ik 2 a 3 lagen gepapiermached. Toen dit gedroogd was heb ik er een tuut aangemaakt van kippengaas. Vervolgens heb ik er nog een aantal lagen met papier-maché over heen aangebracht. Toen dit alles droog was moest ik de boel waterdicht maken. Het moest natuurlijk wel een regenbuitje overleven. Hiervoor heb ik meubelbeits gebruikt. Dit vooral omdat het meubels waterdicht maakt en mijn ballonnen dus ook.

Om het plantaardig materiaal te bevestigingen wilde ik eerst spelden gebruiken, dit omdat het vooral bij blad een mooi geheel geeft. Alleen omdat mijn ballonnen niet van piepschuim gemaakt konden worden kon dit niet doorgaan. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een lijmsoort die het materiaal niet aantasten. Ik ben toen uit gekomen op warme lijm uit een lijmpistool. Het was goed hanteerbaar.

Verklaar:

Materiaalkeuze


Cement: Staat symbool voor de nabestaanden. Ze zijn grijs , gedeukt en hebben van verdriet geen kleur meer in het leven.

Natuurlijke materialen:



Schors: Staat voor de dood. Maar van de dood kan altijd weer nieuw leven groeien.

Eikenblad: Staat vooral voor de kleur de warme rode kleur symboliseert de liefde.



Hedera: staat voor een sterke band tussen kind en ouder. Hedera groeit snel en is een sterke plant.

Esdoornblad: De vrucht van de esdoorn ( de helikoptertjes ) worden door de wind verspreidt. Dit vind ik een mooie gebeurtenis.




RVS buizen: Deze staan voor de verbintenis tussen het overleden kind en de nabestaande. De band tussen deze twee zal nooit Weggaan in welke moeilijke perioden dan ook.

Symboliek En vorm: Ik heb gekozen voor ballonnen. Zij symboliseren voor mij de overleden kinderen. Kinderen geven namelijk kleur in het leven en zijn bijna altijd vrolijk. De cementen stenen symboliseren de nabestaanden. Zij hebben veel verdriet van hun verlies. Ze zijn grauw van kleur en gedeukt. De gekrulde buizen tussen deze twee symboliseren de band die altijd blijft. Ook al is het kind niet meer op de aarde, ouders blijven altijd hun speciale band met ze hebben.Ik heb gekozen voor het aantal 5 omdat 5 het getal der kennis is. Het symbool van de vijf is het pentagram. Een mens heeft vijf vingers aan elke hand. Ook ziet men de vijf als het huwelijk, omdat de vijf de som is van de mannelijke 3 en de vrouwelijke 2.Het geheel heb ik in een cirkel gezet. Dit omdat de liefde voor het kind ‘Everlasting" is. Deze liefde is oneindig en wordt gesymboliseerd door de cirkel.

Kleur:
Rood / bruin: De liefde
Groen: Gras
Geel: De zon
Blauw: De hemel
Grijs / Grauw: De nabestaande

Reflecteren:

Ik vond het erg goed gelukt. Was erg trots op het eind resultaat. Het heeft heel wat tijd en werk gekost maar het eindresultaat mag er zeker zijn. De vormen van de ballonnen waren erg goed gelukt. Ondanks dat ik hier toch veel moeite mee had gehad door kapotte geknapte ballonnen. De voeten waren ook erg mooi geluk. Ik had ze geboetseerd met de hand en daardoor kon ik er echt grillige vorm en de grauwheid in verwerken. Uiteindelijk heb ik de verbinding tussen de ballonnen en de staanders recht gehouden in plaats van gebogen. Dit omdat met buigingen erin toch niet goed te doen was en uiteindelijk strak toch mooier was. het schonk nu alle aandacht aan waar het moest zijn de ballonnen.

Het enige echte probleem waar ik tijdens het uitvoeren tegen aan ben gelopen is het beplakken van een ballon met schors. Achteraf gezien waren mijn stukken schors te duk en nog niet goed gedroogd. Ook vielen de stukken steeds uit elkaar daardoor kon ik ze niet lijmen. Hier heb ik toen ook nooit oplossingen voor moeten bedenken. Dit waren houtlijm / spelden en visdraad. Helaas ging op deze manier wel een Betje de vorm eruit maar het bleef zo wel zitten.

Daarbij had ik een ballon wel dakpansgewijs gelijmd maar alleen de verkeerde kant op , het water kon er nu zo inlopen. Dit is dus ook een aandachtspunt voor de volgende keer.

Helaas ondanks alle voorbereidingen heeft mijn werkstuk de 3 weken buiten niet overleeft. Ondanks dat het helemaal waterafstotend was. Ik denk dat de storm die toen gewoed heeft gewoon teveel was en dat de kraaien eraan hebben zitten pulken want toen ik het op kwam halen lagen overal kleine stukjes van mijn ballonnen.

1 opmerking:

Anoniem zei

He ziet er goed uit!! xxs tess